All Categories
Featured
Table of Contents
Als er voor een activiteit geen evenementenvergunning nodig is, kan wel een andere toestemming vereist zijn. Bijvoorbeeld voor het huren van gemeentelijke (sport)faciliteiten of een tijdelijke gebruiksvergunning. Hierover kan contact worden opgenomen met het Team Handhaving en Toetsing van de gemeente Laarbeek (Afzetpalen en linten (14)). Dit team behandelt tevens de evenementenvergunningen en is bereikbaar via en telefoonnummer 0492 469 700
Een aanvraag voor een evenementenvergunning categorie A (kleinere evenementen met een laag risico) dient minimaal 13 weken voor aanvang van het evenement te worden ingediend met behulp van het daarvoor vastgestelde aanvraagformulier (te vinden op www.laarbeek.nl. verzonken afzetpaal. Uit de aanvraag en eventuele bijlagen moet blijken wat het evenement precies inhoudt. Wanneer op basis van de aanvraag of de adviezen geconstateerd wordt dat voor een evenement geen vergunning verleend kan worden, wordt dit de aanvrager bekend gemaakt
De verleende evenementenvergunningen worden bekend gemaakt. Geïnteresseerden kunnen informatie en een kopie van de vergunning opvragen, en belanghebbenden kunnen binnen zes weken na verzenddatum van de vergunning bezwaar maken tegen het besluit. 4.3 Categorie B Voor activiteiten die aan de definitie van evenement voldoen (in het kort: alle voor publiek toegankelijke activiteiten) is een vergunning benodigd.
Voor de aanvraag moet het vastgestelde formulier (te vinden op www.laarbeek.nl) gebruikt worden. Uit de aanvraag en eventuele bijlagen moet blijken wat het evenement inhoudt (Afzetpalen - Hygiëne - Neutraal). Als er sprake is van een evenement waar veel maatregelen voor genomen moeten worden en/of er meer dan 2000 bezoekers verwacht worden, dient er tevens een ‘Veiligheidsplan’ (uitgebreid draaiboek dat specifiek risico’s en reacties daarop benoemt) opgesteld te worden
Op basis van de aanvraag van het evenement wordt informatie ingewonnen bij de diverse interne (gemeentelijk) en externe (veiligheids)diensten - Afzetpaal. De adviezen die daarop worden uitgebracht, worden beoordeeld en gebruikt om tot een besluit te komen. Wanneer op basis van de aanvraag of de adviezen geconstateerd wordt dat voor een evenement geen vergunning verleend kan worden, wordt dit de aanvrager bekend gemaakt
De verleende evenementenvergunningen worden net als diverse andere besluiten van het gemeentebestuur bekend gemaakt. Belanghebbenden kunnen informatie en een kopie van de vergunning opvragen, alsmede binnen zes weken na verzenddatum van de vergunning tegen het besluit bezwaar maken (afzetpalen met lint). Voor de grote jaarlijkse evenementen is het een goede gewoonte vooraf één of meerdere keren overleg te hebben en achteraf een evaluatie te houden
Dit houdt in dat na het inwinnen van informatie en advies van interne vakafdelingen en externe (veiligheids)diensten er een ‘ontwerpbesluit’ wordt opgesteld dat zes weken ter inzage gelegd wordt. Van de terinzagelegging van het ontwerpbesluit wordt een kennisgeving gepubliceerd en belangstellenden kunnen hierop een zienswijze indienen. Hierna wordt een definitief besluit genomen waarbij eventuele zienswijzen meegewogen worden.
De gemeente heeft de leiding in de contacten en benodigde overleggen met de organisator, de VRBZO en Politie. Naast de openbare orde betreft het risico’s op het gebied van milieu, terrorisme, sociale media, gezondheid en zedelijkheid (Afzetpaal Corle). Op basis van deze beoordelingen brengen de Politie en de VRBZO een advies uit
De aanvrager heeft vervolgens de gelegenheid de aanvraag aan te passen om daarmee het evenement alsnog mogelijk te maken. Het vraagt zorgvuldigheid en tijd om een aanvraag voor een C-evenement conform de uitgebreide voorbereidingsprocedure te behandelen (afzetpaaltjes met lint). Een dergelijke aanvraag moet daarom minimaal 26 weken (6 maanden) voor het evenement ingediend worden
Wanneer sprake is van omstandigheden waardoor de veiligheid van de omgeving en/of bezoekers in het geding is, dan wel er overlast is gemeld of ter plaatse is geconstateerd kan dit van invloed zijn op de opstelling van de gemeente ten aanzien van de toekomstige activiteiten van de organisator van het evenement. Afzetpaaltjes met ketting.
In de praktijk maakt een verkeersbesluit vaak deel uit van een evenementenvergunning en in die gevallen kan dit besluit door de burgemeester worden genomen. Voor de begeleiding van de tijdelijke verkeersmaatregelen kan het nodig zijn om verkeersregelaars in te zetten. Dit kunnen professionals maar ook vrijwilligers zijn. Vrijwilligers kunnen via een webapplicatie een instructie volgen waarna de burgemeester ze tijdelijk benoemd.
.2 Geluid Hoewel enige overlast inherent is aan grote evenementen, is het ter voorkoming van onevenredige hinder wenselijk standaardnormen en -grenzen te bepalen welke voor de Laarbeekse evenementen aangehouden kunnen worden. Het is niet mogelijk exact aan te geven welke geluidsnormen voor welk evenement van toepassing zijn - Magazijnuitrusting. Daarvoor is er qua aard, duur en locatie een te grote verscheidenheid aan evenementen
Op grond van de nota ‘Evenementen met een luidruchtig karakter’ van de Regionale Inspectie Milieuhygiëne Limburg van januari 1996, waarin een handreiking wordt gedaan voor het opleggen geluidsnormen bij evenementen, kan men 3 situaties onderscheiden: a geen geluidsoverlast; b duldbare geluidsoverlast; c ernstige of onduldbare overlast (afzetpalen Nederland). Van situatie a. is sprake zolang voldaan kan worden aan de geluidsnormen zoals beschreven in het Activiteitenbesluit
is sprake bij een gevelbelasting van 70 tot 75 dB(A). Uitgangspunt hierbij is de spraakverstaanbaarheid binnen in de woning die, rekening houdend met een gevelisolatie van 20 dB, bij binnen niveaus van 50 tot 55 dB(A) in het geding is (de gevel van oude huizen isoleert meestal maar 15 dB en nieuwe woningen halen wel 25 dB).
van toepassing zijn (afzetpalen met koord huren). De spraakverstaanbaarheid binnen in een woning is dan in het geding. Dat wil zeggen dat er – om over de muziek heen te komen – in de woning heel hard gepraat of geschreeuwd moet worden. In een dat geval is er sprake van ernstige geluidsoverlast en dat wil de gemeente bij voorkeur voorkomen
Middels een belangenafweging dient bepaald te worden hoe groot de overlast van een evenement (weergegeven in dB) mag zijn en hoe lang de overlast mag duren (afzetpaaltjes met lint). Evenementen met versterkte mechanische muziek, maar steeds meer activiteiten met livemuziek kennen een relatief hoog geluidsniveau met lage frequenties, de bastonen. Deze bastonen zijn veelal verantwoordelijk voor de geluidshinder op afstand en in de normeringen voor geluid wordt daarom ook de C-weging voor de bastonen opgenomen
Geluidsmetingen buiten het evenemententerrein moeten uitgevoerd worden conform de methoden die zijn omschreven in de ‘Handleiding meten en rekenen Industrielawaai’. De geluidswaarden worden uitgedrukt in het ‘equivalent geluidsniveau (Leq T)’. Deze term (Leq T) wordt gebruikt voor het gemiddelde geluidsniveau over een tijdsinterval. Inox afzetpaal Ø 155 mm. Het gaat om het geluid op een gevel van een geluidsgevoelig object, zoals een woning in de directe omgeving van het evenement
In de onderstaande tabel is een indicatie gegeven van de geluidsniveaus zoals deze bij evenementen toegestaan worden. Categorie Accommodatie Norm Leq in dB(A)/dB(C) Beoordelingslocatie 0 (vergunnings-vrij) – Inpandig – Open lucht/tent – 60/80 – 75/90 Gevoelige objecten of 100 meter van het evenement. A (kleine evenementen) – Inpandig – Open lucht/tent – 60/80 – 75/90 Gevoelige objecten of 100 meter van het evenement.
C (hele grote evenementen) – Wish Outdoor – Open lucht/tent – 80/100 – maatwerk Omliggende wegen. Maatwerk. De genoemde geluidsnorm betreft het toegestane (muziek)geluidsniveau zonder eventuele correcties voor muziekgeluid - flexibele afzetpalen. Door middel van maatwerk kan de burgemeester van deze standaardgeluidsnormering afwijken. Voor een evenement op een klein plein met oude woningen dicht daaromheen kan dat betekenen dat de muziek niet zo hard kan en wat eerder op de avond moet stoppen
De verantwoordelijkheid om te voldoen aan de geluidsvoorschriften ligt altijd bij de organisatie. Sommige organisatoren voeren zelf tijdens het evenement geluidsmetingen uit. Door zelf de geluidsniveaus te controleren, kan de organisatie geluidsoverlast en handhaving voorkomen. Als de geluidsnormen worden overschreden, dient de organisator direct zelf in te grijpen. De geluidsinstallatie is ook van grote invloed op de mogelijke geluidsoverlast.
Door meerdere kleine speakers te gebruiken in plaats van een paar hele grote, kan het vermogen en daarmee het geluidsniveau drastisch omlaag. Er wordt veel geëxperimenteerd met geluidssystemen die minder overlast opleveren zonder voor het publiek kwaliteitsverlies op te leveren - Afzetpalen en linten (14). De ervaringen daarbij zijn veelal positief en lijken veel te beloven veel voor de toekomst
Geluid is schadelijk voor het gehoor vanaf 80 dB. Afzetpaaltjes huren. Bij veel evenementen ligt het geluidsniveau echter veel hoger. Bij een geluidsniveau van 90 dB ontstaat al na een verblijf van drie kwartier kans op blijvende gehoorbeschadiging. Een organisator is verplicht voor zijn medewerkers gehoorbescherming beschikbaar te stellen vanaf 80 dB
Zie ook www.oorcheck.nl (afzetpaal met ketting). Het convenant ‘Preventie Gehoorschade Muzieksector’ beoogt sinds 2014 gehoorschade bij bezoekers en medewerkers van muziekevenementen te voorkomen. Uit dit convenant komen verplichtingen voort met betrekking tot geluidslimitering. Binnen deze ruimten is in beginsel een equivalent van ten hoogste 103 dB(A), gedurende een kwartier gemeten, toegestaan. Deze norm geldt bij alle evenementen met muziekgeluid op het evenemententerrein
Buitenevenementen mogen ter bescherming van de omgeving de volgende maximale eindtijden aanvragen: –Zondag tot en met donderdagavond tot uiterlijk 01.00 uur. –Vrijdag, zaterdag en de avonden voorafgaand aan een nationale feestdag tot uiterlijk 02.00 uur van de dag volgend op de dag waarop gestart is. In het bijzonder kan hier nog gewezen worden op de ‘Regeling bijzondere sluitingstijden horeca en aanwijzing collectieve feestdagen’ van Laarbeek.
.4 Alcohol Op grond van de Drank- en Horecawet is het niet toegestaan om zonder vergunning of ontheffing alcohol te verstrekken. De burgemeester kan ontheffing verlenen voor het verstrekken van zwak-alcoholhoudende drank bij bijzondere en tijdelijke gelegenheden (afzetpalen Vlaanderen). Deze ontheffing is geregeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet en kan voor maximaal 12 aaneengesloten dagen verleend worden
Onder het devies ‘Bij twijfel, niet inhalen’ zal een aanvraag die vragen oproept nader bezien worden (Afzetpalen voor de buitenruimte). Wijzigingen in maatschappelijke opvattingen over alcoholgebruik en de Drank- en Horecawet maken dat het wenselijk is meer sturend op te treden bij alcoholverstrekking in deze vorm en aanvragen soms al dan niet gedeeltelijk af te wijzen
Hiermee wordt aangesloten bij de doelstellingen van het beleid op het gebied van ‘Alcohol en drugs preventie’ dat anderzijds ook de gebruikers wijst op een grote eigen verantwoordelijkheid die men draagt bij (overdadig) middelengebruik. Daarnaast kan een ontheffing worden geweigerd als redelijkerwijs kan worden vermoed dat het verstrekken van alcoholhoudende dranken tot verstoring van de openbare orde, (verkeers)-veiligheid of de zedelijkheid zal leiden.
De leidinggevende op wiens naam de ontheffing staat, is verantwoordelijk en aansprakelijk voor wat betreft het verstrekken van de drank. Flexibele afzetpalen. Van belang is bijvoorbeeld het ‘verantwoord schenken’ waarmee het niet meer schenken aan personen die reeds dronken zijn bedoeld wordt. Dit is de reden dat ‘goed levensgedrag’, een SVH-diploma, ook wel Sociale Hygiëne genoemd, en een minimumleeftijd van 21 jaar een voorwaarden voor een ontheffing vormen
Buiten de terrassen mag enkel alcohol worden genuttigd als er sprake is van een evenement dat een ontheffing heeft en waarvan de tappunten binnen het evenemententerrein zijn gelegen. Ter naleving van artikel 20 van de Drank- en Horecawet (geen alcohol voor personen jonger dan 18 jaar) kan de Laarbeek zogenaamde ID-swipers (leeftijd scanners) ter beschikking aan organisatoren van evenementen waarvoor een ontheffing is verleend.
Tijdens evenementen wordt als voorwaarde aan de vergunning verbonden dat het in verband met de veiligheid van de bezoekers en ter bescherming van het milieu verplicht is drank uitsluitend in plastic glazen of in duurzame kunststofbekers te schenken (Afzetpalen kopen?). 6. Weigeringsgronden Er zijn enkele omstandigheden waaronder een aanvraag evenementenvergunning geweigerd moet worden
. Een aanvraag voor een evenement kan of moet op grond van artikel 2:25 van de APV geweigerd worden om overlast te voorkomen, het voorkomen of beperken van aantasting van het woon- en leefklimaat, de veiligheid van personen of goederen, de verkeersvrijheid of -veiligheid, of de gezondheid of zedelijkheid - afzetpaal parkeerplaatsen. Evenementen in strijd met de menselijke waardigheid, of met een expliciet seksueel, racistisch of fundamentalistisch karakter zijn in beginsel niet toegestaan
Latest Posts
Afzetpaal Opritten
Afzetpalen Incl. Koord - Dechevay Party Service
Afzetpalen Met Band